Sådan får du din virksomhed i medierne

Driver du din egen mindre eller mellemstore virksomhed, og vil du gerne have den i medierne så lad være med at lege Mærsk, TDC eller Grundfos. Dine væksthistorier er oftest ligeså uinteressante for journalisterne som dine nye produkter. Brug i stedet dine PR-kræfter på at sætte dig selv og din virksomhed i scene som ekspert på dit forretningsområde, hver gang en oplagt lejlighed byder sig.

 

Når den tidligere adm. direktør hos LEGO, Jørgen Knudstorp, dansende præsenterer endnu et jubelresultat, så er det interessant, fordi vi alle kender til og har en holdning til LEGO.

Men driver du din egen mindre virksomhed, så skal du passe på med at adoptere de store spilleres presse-strategi. Selvfølgelig kan dit nye produkt være så forfriskende innovativt eller din vækst så eksplosiv, at du har en god historie til journalisterne. Men meget ofte er dine virksomhedshistorier kun tophistorie i din egen lille andedam. Hvad betyder det så for dig, der driver en mindre virksomhed? Det betyder, at du skal finde andre måder at gøre dig selv og din virksomhed interessant hos medierne.

Bliv journalisternes relevante ekspert
Istedet for at fokusere på din egen lille virksomhedsfortælling, anbefaler vi i PointTaken, at du som leder investerer tid og ressourcer på at gøre dig selv til mediernes foretrukne kort på dit – eller dele af dit – forretningsområde. Man kan tale om, at du arbejder mod at blive thought leader på dit forretningsområde. Det lyder måske kompliceret – det er det ikke. Her et par eksempler:   

Forestil dig, at du er psykolog, driver din egen praksis og har 1:1-rådgivning som dit primære produkt. De fleste af dine klienter kommer til dig med stressrelaterede problemstillinger, og når alt kommer til alt, er det også her, du ser dig selv som stærkest. For dig kan det nu handle om at følge nyhedsflowet og byde dig til som ekspert, når stress er ‘top of mind’ hos redaktionerne eller hos enkelte livsstils- og erhvervsjournalister. Hvert år bliver der lavet store arbejdsmarkedsundersøgelser om medarbejdertrivsel og det psykiske pres på arbejdspladsen. Det giver dig chancen for taletid og samtidig muligheden for at give din udlægning af udviklingen og arbejdet med sunde arbejdsmiljøer.

Det kan også være, du er forstander på en specialefterskole for unge med særlige behov. Som mange andre efterskoler kæmper du måske med elevrekrutteringen til næste års skoleår, og det er dig derfor magtpåliggende, at de potentielle elever og deres forældre kender til jeres udbud, og hvordan det adskiller jer fra de andre 19 specialefterskoler i Danmark. Lokalaviserne skriver sikkert om det, når I har særlige arrangementer på skolen, og det er selvfølgelig rigtig godt. Men du er interesseret i at nå endnu videre ud. En mulighed for dig er at byde dig til hos journalister og medier og blive en stemme i debatten, fx om inklusion, læringsmetoder og -stile. Kendetegner det nu eksempelvis jeres undervisningstil, at den unikt er tilpasset den enkelte elev, så er jeres praktiske erfaringer og tilgang meget mere relevant i skoledebatten, end du sikkert forestiller dig.

Måske er du direktør i en større dansk sportsklub, som dog ikke helt kan bide skeer med de allerstørste. Måske er det samtidig en udfordring for dig, hvordan I får synlighed, som ikke alene handler om resultater eller røde/sorte tal på bundlinjen. Også her har du mulighed for at arbejde henimod en ekspertrolle, som gør dig og din forening endnu mere interessant hos journalisterne. Det kan være, du kan udtale dig om arbejdet med fodboldtalenter i dansk fodbold eller måske om kampen for at fylde landets stadions. 

Ekspert – men hvordan?
Det er selvfølgelig ikke uden betydning på hvilke områder, du skal være journalisternes ‘go-to-guy’. Her får du fem ting du med fordel kan overveje i dit arbejde på at blive mere synlig på dit felt.

 

1. Hold dig til dit inderste forretningsområde
Det er helt essentielt, at du definerer dit potentiale og dit kerneområde. Find ud af hvad du kan og vil udtale dig om, som samtidig er i tråd med din virksomheds DNA. Din vej mod en skarp profil kræver valg og fravalg – og en stor portion selverkendelse.  

 

2. Fagligt forankret
Når du får chancen, er det din opgave at bevise dit værd. Få styr på fakta, hvad der tidligere er sagt om emnet, nye undersøgelser mv.

 

3. Kortlæg nøglemedier og journalister
Gør det til en strategisk opgave at identificere de nøglemedier og journalister, som netop kunne have brug for dig som ekspert.

 

4. Udefra-ind-perspektivet
Du har med garanti en kæmpe viden på dit felt, og som ekspert ved du mere end modtageren. Men for at få taletid hos journalisterne skal du gøre dit felt interessant for den brede offentlighed. Kobl dig på eksisterende dagsordener, undersøgelser mv. og sørg for altid at bidrage med noget nyt.

 

5. Husk dit kommercielle mål
Det skal på ingen måde skinne igennem, men det er alligevel meget relevant, at endestationen for din indsats er konkrete opgaver eller kunder.

__________

Vil du høre mere?
Er du interesseret i at høre mere om, hvordan PointTaken kan hjælpe din virksomhed mod værdifuld medieomtale? Skriv til os på kontakt@pointtaken.dk eller ring på 53 82 38 30 / 22 46 96 13 så vi kan tage en snak om mulighederne.